SZKOŁA PODSTAWOWA NR 5

im. Zjednoczonej Europy w Kwidzynie

WDŻWR

Organizacja zajęć

  1. Zajęcia odbywają się w oparciu o „Programy nauczania wychowania do życia w rodzinie” dla klas IV-VIII szkoły podstawowej „Wędrując ku dorosłości”, autorstwa Teresy Król.
  2. Na realizację zajęć w poszczególnych klasach IV -VIII przeznaczonych jest 14 godzin, w tym 4 spotkania wspólne i 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Nauczyciel, znając uczniów i ich oczekiwania, sam może zdecydować o doborze zagadnień omawianych osobno z dziewczętami i z chłopcami.
  3. Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostają z tematyką zajęć, celami, formami i metodami pracy.

Cele i zasady przedmiotowego oceniania

  1. Specyfika zajęć „Wychowania do życia w rodzinie” polega na swobodzie wypowiadania się uczniów, wyrażania opinii i poglądów, zajmowania określonych stanowisk, zaangażowania emocjonalnego. Jest to możliwe w sytuacji, gdy zajęcia nie podlegają typowej szkolnej ocenie (w skali: 1- 6). Zajęcia nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani też na ukończenie szkoły.
    Nauczyciel może odnotować zaangażowanie uczestników zajęć w postaci: pochwał (ustnych lub pisemnych), zauważenia osiągnięć, zauważenia trudności i wspólne ich rozwiązanie lub negatywnych uwag.
  2. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w tych zajęciach (informacja: uczeń – uczestniczył lub nie uczestniczył w zajęciach).
  3. Uczniowie nie prowadzą zeszytów ćwiczeń.

Cele kształcenia – wymagania ogólne.

Głównym celem zajęć, zgodnie z podstawą programową, jest ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Wychowanie do życia w rodzinie uwzględnia czas dorastania, niepokoje i trudności pojawiające się w tym okresie rozwoju oraz sposoby radzenia sobie z nimi zarówno w aspekcie własnej osoby, w kontaktach rówieśniczych, jak i innych.

Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie IV:

  1. Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
  2. Przekaz wartości i tradycji w rodzinie.
  3. Więź rodzinna, związki uczuciowe w rodzinie.
  4. Macierzyństwo i ojcostwo.
  5. Przyjęcie dziecka, jako nowego członka rodziny.
  6. Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami.
  7. Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania.
  8. Higiena okresu dojrzewania.
  9. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa.
  10. Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
  11. Mass media. Internet- w świecie wirtualnym i rzeczywistym.
  12. Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
  13. Odpowiedzialność prawna.
  14. Savoirvivre – wartości w procesie wychowania i życia w społeczności.

Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie V:

  1. Moje miejsce w grupie rówieśniczej.
  2. O rodzinie i nie tylko.
  3. Gdy rodzina się powiększa.
  4. Nie jesteście sami – funkcje w rodzinie.
  5. Gdy zdarzają się problemy, gdzie szukać pomocy?
  6. Człowiek – istota płciowa.
  7. U progu dojrzewania-dojrzałość biologiczna, psychiczna, społeczna.
  8. Burza hormonalna i huśtawka nastrojów.
  9. Zmieniam, staję się kobietą./Czekają mnie zmiany, staję się mężczyzną.
  10. Co się ze mną dzieje? Bank pytań dla dziewcząt./Co się ze mną dzieje? Bank pytań dla chłopców.
  11. Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa.
  12. Internet-zagrożenie czy okno na Świat?
  13. Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
  14. Odpowiedzialność prawna państwa za rodzinę.

Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie VI:

  1. O budowaniu bliskich relacji w rodzinie.
  2. Rola uczuć w życiu człowieka.
  3. Jak mówić i słuchać, czyli o komunikacji w rodzinie.
  4. Trudne emocje.
  5. Konflikty – jak je rozwiązywać?
  6. Czas wolny – jak go wykorzystać?
  7. Czego jeszcze nie wiem, nie pamiętam… Powtórka z dojrzewania.
  8. Nastolatka przed lustrem. Uroda. Higiena/Nastolatek przed lustrem. Higiena i zdrowie.
  9. Jedzenie wrogiem? Właściwe -zasady odżywiania i higienicznego trybu życia.
  10. Zwycięstwo czy porażka, czyli jak spożytkować młodzieńczą energię?
  11. Obrona własnej intymności.
  12. Wśród kolegów i koleżanek -atuty koleżeństwa/przyjaźni.
  13. Cyberprzemoc – jak nie zostać jej ofiarą?

Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie VII:

  1. Rozwój człowieka
  2. Dojrzałość, to znaczy…
  3. Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
  4. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
  5. Pierwsze uczucia
  6. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
  7. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt)
  8. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy chłopców)
  9. Czas oczekiwania
  10. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
  11. Komunikacja w rodzinie
  12. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania
  13. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne
  14. Uzależnienia behawioralne
  15. Ludzie drogowskazy

Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie VIII:

  1. Męskość, Kobiecość
  2. Etapy miłości
  3. Inicjacja seksualna
  4. Małżeństwo
  5. Rodzicielstwo
  6. Planowanie rodziny
  7. Wychowanie dzieci w rodzinie
  8. Wola życia
  9. Przebieg i higiena ciąży
  10. Rozwój człowieka – ciągle w drodze
  11. Problemy emocjonalne młodzieży
  12. Środki masowego przekazu
  13. Choroby przenoszone droga płciowa
  14. Przemoc i nadużycia seksualne
Skip to content