W klasach IV – VIII
I. Organizacja zajęć.
- Zajęcia odbywają się w oparciu o „Programy nauczania wychowania do życia w rodzinie” dla klas IV-VIII szkoły podstawowej „Wędrując ku dorosłości”, autorstwa Teresy Król.
- Na realizację zajęć w poszczególnych klasach IV -VIII przeznaczonych jest 14 godzin, w tym 4 spotkania wspólne i 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Nauczyciel, znając uczniów i ich oczekiwania, sam może zdecydować o doborze zagadnień omawianych osobno z dziewczętami i z chłopcami.
- Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostają z tematyką zajęć, celami, formami i metodami pracy.
II. Cele i zasady przedmiotowego oceniania.
- Specyfika zajęć „Wychowania do życia w rodzinie” polega na swobodzie wypowiadania się uczniów, wyrażania opinii i poglądów, zajmowania określonych stanowisk, zaangażowania emocjonalnego. Jest to możliwe w sytuacji, gdy zajęcia nie podlegają typowej szkolnej ocenie (w skali: 1- 6). Zajęcia nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani też na ukończenie szkoły.
Nauczyciel może odnotować zaangażowanie uczestników zajęć w postaci: pochwał (ustnych lub pisemnych), zauważenia osiągnięć, zauważenia trudności i wspólne ich rozwiązanie lub negatywnych uwag. - Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w tych zajęciach (informacja: uczeń – uczestniczył lub nie uczestniczył w zajęciach).
- Uczniowie nie prowadzą zeszytów ćwiczeń.
III. Cele kształcenia – wymagania ogólne.
Głównym celem zajęć, zgodnie z podstawą programową, jest ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Wychowanie do życia w rodzinie uwzględnia czas dorastania, niepokoje i trudności pojawiające się w tym okresie rozwoju oraz sposoby radzenia sobie z nimi zarówno w aspekcie własnej osoby, w kontaktach rówieśniczych, jak i innych.
IV. Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie IV:
TEMATYKA
- Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
- Przekaz wartości i tradycji w rodzinie.
- Więź rodzinna, związki uczuciowe w rodzinie.
- Macierzyństwo i ojcostwo.
- Przyjęcie dziecka, jako nowego członka rodziny.
- Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami.
- Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania.
- Higiena okresu dojrzewania.
- Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa.
- Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
- Mass media. Internet- w świecie wirtualnym i rzeczywistym.
- Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
- Odpowiedzialność prawna.
- Savoirvivre – wartości w procesie wychowania i życia w społeczności.
V. Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie V:
TEMATYKA
- Moje miejsce w grupie rówieśniczej.
- O rodzinie i nie tylko.
- Gdy rodzina się powiększa.
- Nie jesteście sami – funkcje w rodzinie.
- Gdy zdarzają się problemy, gdzie szukać pomocy?
- Człowiek – istota płciowa.
- U progu dojrzewania-dojrzałość biologiczna, psychiczna, społeczna.
- Burza hormonalna i huśtawka nastrojów.
- Zmieniam, staję się kobietą./Czekają mnie zmiany, staję się mężczyzną.
- Co się ze mną dzieje? Bank pytań dla dziewcząt./Co się ze mną dzieje? Bank pytań dla chłopców.
- Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa.
- Internet-zagrożenie czy okno na Świat?
- Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
- Odpowiedzialność prawna państwa za rodzinę.
VI. Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie VI:
TEMATYKA
- O budowaniu bliskich relacji w rodzinie.
- Rola uczuć w życiu człowieka.
- Jak mówić i słuchać, czyli o komunikacji w rodzinie.
- Trudne emocje.
- Konflikty – jak je rozwiązywać?
- Czas wolny – jak go wykorzystać?
- Czego jeszcze nie wiem, nie pamiętam… Powtórka z dojrzewania.
- Nastolatka przed lustrem. Uroda. Higiena/Nastolatek przed lustrem. Higiena i zdrowie.
- Jedzenie wrogiem? Właściwe -zasady odżywiania i higienicznego trybu życia.
- Zwycięstwo czy porażka, czyli jak spożytkować młodzieńczą energię?
- Obrona własnej intymności.
- Wśród kolegów i koleżanek -atuty koleżeństwa/przyjaźni.
- Cyberprzemoc – jak nie zostać jej ofiarą?..
VII – Wymagania zawarte w podstawie programowej VII klasa
TEMATYKA
- Lekcja 1. Rozwój człowieka
- Lekcja 2. Dojrzałość, to znaczy…
- Lekcja 3. 4. Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
- Lekcja 5. 6. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
- Lekcja 7. Pierwsze uczucia
- Lekcja 8. 9. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
- Lekcja 10. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt)
- Lekcja 11. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy chłopców)
- Lekcja 12. Czas oczekiwania
- Lekcja 13. 14.Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
- Lekcja 15. Komunikacja w rodzinie
- Lekcja 16. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania
- Lekcja 17. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne
- Lekcja 18. Uzależnienia behawioralne
- Lekcja 19. Ludzie drogowskazy
VIII – Wymagania zawarte w podstawie programowej VIII klasa
TEMATYKA
- Lekcja 1. Męskość, Kobiecość
- Lekcja 2. Etapy miłości
- Lekcja 3. Inicjacja seksualna
- Lekcja 4. Małżeństwo
- Lekcja 5 Rodzicielstwo
- Lekcja 6. Planowanie rodziny
- Lekcja 7. Wychowanie dzieci w rodzinie
- Lekcja 8. Wola życia
- Lekcja 9. Przebieg i higiena ciąży
- Lekcja 10. Rozwój człowieka – ciągle w drodze
- Lekcja 11. Problemy emocjonalne młodzieży
- Lekcja 12. Środki masowego przekazu
- Lekcja 13. Choroby przenoszone droga płciowa
- Lekcja 14. Przemoc i nadużycia seksualne