Zajęcia odbywają się w oparciu o „Programy nauczania wychowania do życia w rodzinie” dla klas IV-VIII szkoły podstawowej „Wędrując ku dorosłości”, autorstwa Teresy Król.
Na realizację zajęć w poszczególnych klasach IV -VIII przeznaczonych jest 14 godzin, w tym 4 spotkania wspólne i 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Nauczyciel, znając uczniów i ich oczekiwania, sam może zdecydować o doborze zagadnień omawianych osobno z dziewczętami i z chłopcami.
Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostają z tematyką zajęć, celami, formami i metodami pracy.
II. Cele i zasady przedmiotowego oceniania.
Specyfika zajęć „Wychowania do życia w rodzinie” polega na swobodzie wypowiadania się uczniów, wyrażania opinii i poglądów, zajmowania określonych stanowisk, zaangażowania emocjonalnego. Jest to możliwe w sytuacji, gdy zajęcia nie podlegają typowej szkolnej ocenie (w skali: 1- 6). Zajęcia nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani też na ukończenie szkoły.
Nauczyciel może odnotować zaangażowanie uczestników zajęć w postaci: pochwał (ustnych lub pisemnych), zauważenia osiągnięć, zauważenia trudności i wspólne ich rozwiązanie lub negatywnych uwag.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w tych zajęciach (informacja: uczeń – uczestniczył lub nie uczestniczył w zajęciach).
Uczniowie nie prowadzą zeszytów ćwiczeń.
III. Cele kształcenia – wymagania ogólne.
Głównym celem zajęć, zgodnie z podstawą programową, jest ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Wychowanie do życia w rodzinie uwzględnia czas dorastania, niepokoje i trudności pojawiające się w tym okresie rozwoju oraz sposoby radzenia sobie z nimi zarówno w aspekcie własnej osoby, w kontaktach rówieśniczych, jak i innych.
IV. Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie IV:
TEMATYKA
Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
Przekaz wartości i tradycji w rodzinie.
Więź rodzinna, związki uczuciowe w rodzinie.
Macierzyństwo i ojcostwo.
Przyjęcie dziecka, jako nowego członka rodziny.
Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami.
Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania.
Higiena okresu dojrzewania.
Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa.
Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
Mass media. Internet- w świecie wirtualnym i rzeczywistym.
Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
Odpowiedzialność prawna.
Savoirvivre – wartości w procesie wychowania i życia w społeczności.
V. Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie V:
TEMATYKA
Moje miejsce w grupie rówieśniczej.
O rodzinie i nie tylko.
Gdy rodzina się powiększa.
Nie jesteście sami – funkcje w rodzinie.
Gdy zdarzają się problemy, gdzie szukać pomocy?
Człowiek – istota płciowa.
U progu dojrzewania-dojrzałość biologiczna, psychiczna, społeczna.
Burza hormonalna i huśtawka nastrojów.
Zmieniam, staję się kobietą./Czekają mnie zmiany, staję się mężczyzną.
Co się ze mną dzieje? Bank pytań dla dziewcząt./Co się ze mną dzieje? Bank pytań dla chłopców.
Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa.
Internet-zagrożenie czy okno na Świat?
Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
Odpowiedzialność prawna państwa za rodzinę.
VI. Wymagania zawarte w podstawie programowej (treści nauczania) w klasie VI:
TEMATYKA
O budowaniu bliskich relacji w rodzinie.
Rola uczuć w życiu człowieka.
Jak mówić i słuchać, czyli o komunikacji w rodzinie.
Trudne emocje.
Konflikty – jak je rozwiązywać?
Czas wolny – jak go wykorzystać?
Czego jeszcze nie wiem, nie pamiętam... Powtórka z dojrzewania.
Nastolatka przed lustrem. Uroda. Higiena/Nastolatek przed lustrem. Higiena i zdrowie.
Jedzenie wrogiem? Właściwe -zasady odżywiania i higienicznego trybu życia.
Zwycięstwo czy porażka, czyli jak spożytkować młodzieńczą energię?
Obrona własnej intymności.
Wśród kolegów i koleżanek -atuty koleżeństwa/przyjaźni.
Cyberprzemoc – jak nie zostać jej ofiarą?..
VII - Wymagania zawarte w podstawie programowej VII klasa
TEMATYKA
Lekcja 1. Rozwój człowieka
Lekcja 2. Dojrzałość, to znaczy...
Lekcja 3. 4. Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
Lekcja 5. 6. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
Lekcja 7. Pierwsze uczucia
Lekcja 8. 9. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
Lekcja 10. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 11. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy chłopców)
Lekcja 12. Czas oczekiwania
Lekcja 13. 14.Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt, dla grupy chłopców)
Lekcja 15. Komunikacja w rodzinie
Lekcja 16. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania